Atbilstošs spiediens riepās – kā to noteikt un kam tas vajadzīgs

Ne tik viens vien avots ir vēstījis, cik nozīmīgas automašīnai ir riepas. Tām noteikti nedrīkst būt nodilušas vai citādā veidā bojātas, jo šī auto sastāvdaļa gādā par šofera un apkārtējo satiksmes dalībnieku drošību. Bet lieta tāda, ka tikpat svarīgs ir arī spiedies, kas atrodas riepās. Atbilstošs spiediens riepās braukšanu padara ne tikai komfortablu, bet arī drošu. Šajā rakstā varēsiet izlasīt, kādam šim spiedienam būtu jābūt, un kā tas ietekmē riepu stāvokli.

Foto: Shutterstock.com

 

 

Kā noteikt piemēroto spiedienu?

Ja brīžiem šķiet, ka automašīnas degvielas patēriņš mainās no mēneša uz mēnesi, tad, iespējams, pie vainas ir neadekvāts riepu spiediens. Tas var ietekmēt arī automašīnas vadāmību un riepas dzīves ciklu. Bet kur lai īsti noskaidro, kāds ir nepieciešamais spiediens riepās? Tabula, kas atrodas uz uzlīmes šofera durvju ailē, visbiežāk sniegs atbildi uz šo jautājumu. Spiedienu izsaka tādā mērvienībā kā PSI (pounds per square inch). Ja šādas norādes nav, tad to var meklēt automašīnas tehniskajā grāmatiņā.

Lielākajai daļai pasažieru automašīnu ieteicamais spiediens būs no 32 līdz 35 PSI. Un tas ir pie nosacījuma, ja riepas ir aukstas. Attiecīgi, šādam ir jābūt spiedienam, ja riepas pumpē agri no rīta vai arī, ja auto ir pāris stundas nostāvējis ēnā. Tas ir skaidrojams ar to, ka automašīnas riepas braukšanas laikā uzkarst, kas attiecīgi palielina spiedienu.

Viena lieta, kuru nevajadzētu darīt – pumpēt līdz tādam spiedienam, kāds norādīts uz pašas riepas. Tas izsaka, cik lielu spiedienu var izturēt riepa, taču, tas īsti neatbildīs automašīnas kravnesībai.

Foto: Shutterstock.com

Kas notiek pie neatbilstoša spiediena?

  • Ja spiediens nav pietiekami liels, protektoram nav pietiekami liela saķere ar virsmu, jo riepai šādā stāvoklī ir raksturīgi ieliekties uz vidu. Tas beigsies ar protektora ārmalu ātrāku nodilumu un sliktu saķeri. Īpaši bīstami tas ir lietainā laikā, kad galvenais protektora uzdevums ir no tā apakšas izvadīt pēc iespējas vairāk ūdeni. Arī komforta līmenis ievērojami samazināsies, ja salīdzinām tukšu riepu ar mīkstu basketbola bumbu – tā īsti labi neatlec no zemes. Saskaroties ar kādu šķērsli, riepa nespēs absorbēt triecienu un brauciens viennozīmīgi nebūs no tiem ērtākajiem.
  • Ja spiediens būs pārāk liels, mainīsies automašīnas vadāmība. Iespējams, sākotnēji šķitīs, ka vadāmība ir uzlabojusies, taču kādā līkumā iebraucot pārāk ātri, automašīnas aizmuguri var sanest. Tas notiek tādēļ, ka riepu piepumpējot pārāk daudz, tā „noapaļojas” viducī. Attiecīgi, protektors centra daļā izvirzās uz āru tādā veidā, ka protektora sānu malas mazāk saskaras ar ceļa virsmu. Tas noved arī pie ātrākas riepas nodilšanas centra daļā. Tas, galu galā, var novest arī pie riepas pārsprāgšanas.

Foto: Shutterstock.com

Riepām vienmēr ir jābūt piepumpētām ieteicamajās robežās. Spiediens riepās būs tas, kas braukšanu padarīs drošu un komfortablu, ļaujot arī ieekonomēt degvielu. Spiedienu vajadzētu pārbaudīt vismaz reizi mēnesi vai arī tad, kad gaisa temperatūra krasi svārstās. Kā minēts iepriekš, siltā laikā spiediens riepās palielinās. Tāpat ir jāseko līdzi tam, cik smaga krava tiek pārvadāta. Kad svars ir lielākas, jāpalielina ir arī spiediens, taču neaizmirstot pieturēties pie ieteiktajiem rādījumiem.

Diskus, riepas un citas auto detaļas piedāvā lielākais interneta veikals Latvijā – 1a.lv!

24.09.2019
Autors: Valdis Zariņš

Pievienot komentāru