"Draugu loks"
Pievienojieties “Draugu lokam” un ietaupiet! Uzzināt vairāk

5 IEMESLI, KĀPĒC NEKAD NEPIRKT LIETOTAS RIEPAS


Avots: Pixabay.com

Auto apkope nav lēta un reti kurš vadītājs atteiksies no iespējas ietaupīt. Taču drošībai uz ceļa jābūt pirmajā vietā, tāpēc ne vienmēr katra eiro taupīšana ir pamatota. Viens no izplatītākajiem viltus ekonomijas veidiem ir lietotu riepu iegāde. Šādas riepas izmaksā daudz mazāk nekā jaunas riepas un atbilst ceļu satiksmes noteikumiem – kas tad vēl vajadzīgs? Patiesībā lietotas riepas ir sliktākā izvēle jebkurā sezonā – lasi tālāk un uzzini par lietotu riepu trūkumiem!

Kas ir lietotas riepas?

Runa nav par lietotu riepu pirkšanu no cita vadītāja – lietotas riepas ir nekas cits kā profesionāli atjaunotas vecās riepas ar jaunu protektora virsmu. Atjaunošanas procesā riepas karkass paliek vecais, bet nodilusī virskārta tiek mainīta uz jaunu. Pateicoties šādai pieejai, lietotas riepas ir lētākas, taču potenciālam ietaupījumam ir vairāki trūkumi. Uzzini par tiem vairāk raksta turpinājumā!

#1 Slēptie defekti

Ikvienas riepas “mugurkauls” ir karkass, un tieši karkasa bojājumi ir atbildīgi par lielāko riepu problēmu daļu. Riepas karkass var deformēties pēc ilgstošas nepareizas riepas glabāšanas, kad tā zaudē sākotnēji apaļo formu, vai arī pēc automašīnas ilgstošas stāvēšanas uz pusnolaistām vai iztukšotām riepām. Godprātīgi riepu atjaunotāji labo bojātās riepas daļas, taču nekas neaizvieto jaunu riepu komplektu bez redzamiem un neredzamiem defektiem.

#2 Nezināmi glabāšanas nosacījumi

Iedomājies, ka Tu pērc lietotas ziemas riepas, kuras kāds cits vadītājs jau ir izmantojis vismaz vienu sezonu. Pieņemsim, ka riepas ir atjaunotas kvalitatīvi un atbilst izmantošanas prasībām. Taču neatbildēts paliek viens svarīgs jautājums – vai ir zināms, kā iepriekšējais īpašnieks uzglabāja šīs riepas vasarā? Protams, nē.
 
Lai cik gribētos ticēt, ka riepu īpašnieks apkopa tās saskaņā ar visiem noteikumiem, dzīves patiesība mēdz būt nesaudzīgāka. Vienīgais, ko var droši zināt par lietotu riepu izcelsmi, ir tas, ka bijušais riepu īpašnieks pēc sezonas beigām noņēma riepas un nodeva utilizācijā. Par apstākļiem, kādās riepas tika izmantotas un uzglabātas, nevar uzzināt neko, bet tieši šis faktors lielā mērā ietekmē riepu kvalitāti.
Avots: Pixabay.com

#3 Ne vienmēr pārbaudāma kvalitāte

Jauns protektora zīmējums, kas tiek uzlikts uz vecās riepas atjaunošanas laikā, ne vienmēr atbilst sākotnējam ražotāja zīmējumam. Turklāt viens un tas pats protektors var būt likts virsū uz dažādām riepām, pat no dažādiem ražotājiem. Šādas prakses dēļ gandrīz neviens atjaunotu riepu pārdevējs nevar garantēt ārēji vienādu riepu vienlīdzīgu funkcionalitāti.

#4 Pārāk mazs piedāvājums

Ikvienā auto preču salonā vai veikalā atjaunotu riepu klāsts ir daudz mazāks nekā jaunu riepu piedāvājums. Ierobežotā sortimenta iemesls ir atjaunotu riepu specifika – tās lielākoties tiek lietotas kravas automašīnām. Jau kravas auto riepu ražošanas procesā tiek paredzēts, ka riepas kalpos vairākām mašīnām, tāpēc to sastāvs un atjaunošanas process ir nedaudz citādi nekā vieglajiem auto.
 
Disproporciju starp lietotu riepu piedāvājumu dažādiem mašīnu tipiem skaidro arī riepu cena. Kravas auto riepas ir daudz dārgākas, tāpēc šajā gadījumā riepu atjaunošana ir ekonomiski pamatota. Pašlaik tikai 10-12% no atjaunotām riepām ir paredzēti vieglajām automašīnām, un izvēlēties ideālas lietotas riepas savam auto ir sarežģītāk nekā jaunas.

#5 Riepas ne katrai sezonai

Atjaunotas riepas ir pieejamas gan ziemas, gan vasaras sezonai, bet ne katra lietota riepa vienlīdz labi der dažādiem laikapstākļiem. Ārkārtas nepieciešamības gadījumā var iegādāties lietotas ziemas riepas, taču vasaras sezonā no atjaunotām riepām gan labāk turēties pa gabalu. Vasaras karstums negatīvi ietekmē riepu protektoru un tas var sākt atslāņoties, bet ziemā šāda defekta risks pazeminās.
Avots: Pixabay.com

Nelietotas, bet vecas riepas – vai labs risinājums?

Vēl viens samērā lēts riepu veids ir nelietotas riepas, kas gadiem glabājas noliktavās. Daži pārdevēji pamanās piedāvāt pat piecus un septiņus gadus vecās riepas ar 0 km nobraukumu. Kur slēpjas āķis un kāpēc no šādām riepām labāk izvairīties? Atbilde ir vienkārša un slēpjas riepu materiālā.
 
Kā zināms, auto riepas tiek ražotas no gumijas, un šāda tipa gumija ir diezgan sarežģīts ķīmisko elementu savienojums. Pateicoties īpašajam sastāvam riepu gumija ir ļoti izturīga, taču pat modernākā izejvielu kombinācija neaizsargā gumiju no ārējiem faktoriem. Saules stari, gaiss un temperatūra lēni, bet neatgriezeniski ietekmē gumijas ķīmiskos elementos, vājinot saites starp gumijas sastāvdaļām. Tas notiek pat tad, ja riepas glabājas noliktavā un netiek izmantotas. Nelietotas, bet vecas riepas nepavisam nav drošas, tāpēc vadītājs, kurš ietaupa uz riepām, riskē papildināt skumjo ceļu satiksmes negadījumu statistiku.

Vai lietotas riepas ir 100% tabu?

Vecas, bet atjaunotas riepas ir pieļaujamas izmantošanai uz ceļa, tāpēc vadītājus par šādām riepām nesoda. No vienas puses, atjaunotas riepas ir labākas nekā nodilušas un nekam nederīgas, taču ilgtermiņā lietotas riepas nevar konkurēt ar jaunām nevienā aspektā. Lietotas riepas nav tik drošas, kalpo īsāku laika periodu un ir pieejamas daudz mazākā piedāvājumā – vai tie nav pietiekami iemesli, lai atteiktos no lietotu riepu meklējumiem?
 
Galu galā, ieteikums ir viens – ja vēlies pasargāt sevi no pēkšņi uzsprāgušā riteņa, izvēlies tikai jaunas riepas, kas tikko piegādātas no ražotāja. Pat vēlme ietaupīt neattaisno lietotu riepu iegādi, jo arī jaunas riepas ir pieejamas plašās cenu robežās. Ieskaties 1a.lv riepu klāstā un izvēlies piemēroto komplektu par pieņemamu cenu!
Ziemas riepa Norrsken Ice Razor, 215/55 R17 94 H, atjaunota

Ziemas riepa Norrsken Ice Razor, 215/55 R17 94 H, atjaunota

36,41 / gab.
Ziemas riepa Barum Polaris 5, 205/55 R16 91 T

Ziemas riepa Barum Polaris 5, 205/55 R16 91 T

51,99 / gab.
Ziemas riepa Haida HD617, 225/45 R17 94 H XL

Ziemas riepa Haida HD617, 225/45 R17 94 H XL

37,15 / gab.