Pievienojies SMART NET un ietaupi! Pievienoties

Akumulatora pārbaude paša rokām – kā to droši izdarīt mājas apstākļos?

Foto: Pixabay.com
 
Daudziem ir pazīstama šī nepatīkamā un īgnumu radošā situācija, kad auto nav iespējams iedarbināt – tas vienkārši nelec. Vai vēl labāk – nav iespējams pat atslēgt durvis. Un, ja vēl tas ir agrs, tumšs un drēgns darba dienas rīts…
 
Tipiskākais iemesls šādām situācijām ir izlādējies (nosēdies) vai salūzis automašīnas akumulators. Par laimi, ir viens preventīvais pasākums, ko tu vari veikt mājas apstākļos, lai izvairītos no šādām situācijām, un tas ir – periodiski veikt profilaktiskās akumulatora pārbaudes. Kā tām sagatavoties un kā tās veikt, uzzini raksta turpinājumā!

Kad jāveic akumulatora pārbaude?

Diemžēl liela daļa šoferu ārkārtīgi reti paskatās zem motora pārsega, nemaz nerunājot par akumulatora pārbaudīšanu. Lai arī nav precīzi noteikts, cik bieži vajadzētu veikt akumulatora pārbaudi, to būtu vēlams darīt divreiz gadā – pirms vasaras sezonas un pirms ziemas sezonas sākšanās.
 
Ja tu kādreiz piefiksē, ka auto vairs nelec tik viegli vai tik ātri, kā kādreiz, šī ir zīme, ka kaut kas nav gluži kārtībā ar akumulatoru. Šis ir pēdējais brīdis atvērt motora pārsegu un apskatīties, kā jūtas akumulators, lai kādā jaukā vai ne tik mīlīgā dienā neattaptos pie nelecoša un neizkustināma auto stūres.

Ne vienmēr akumulators ir pie vainas

Pirms ļaujies stresam un panikai, atceries, ka ārējie apstākļi arī ietekmē akumulatora darba spēju. Viens no galvenajiem ārējiem faktoriem – gaisa temperatūra. Jebkurš akumulators labāk kalpos siltajā laikā, savukārt ziemas mēnešos ir diezgan tipiski, ka tā darba spēja nedaudz pasliktinās. Tieši šī iemesla dēļ (lai būtu pārliecināts, ka pie vainas ir aukstums, nevis akumulators) ir nepieciešams veikt pārbaudi pirms ziemas sezonas iestāšanās.
 
Vēl viens fakts, ko paturēt prātā pirms panikas celšanas par akumulatora nomaiņu – tas var būt vislabākajā kārtībā, bet vienkārši “nosēdies’’. Šis ir tipiskākais iemesls, kāpēc auto nelec pēc ilgāka “miera perioda” – motoram griežoties, tiek griezts ģenerators, kas ražo elektrību, ko uzkrāj akumulators. Ja auto ilgāku laiku nav darbināts, tad šī enerģija izlietojas signalizācijas uzturēšanai un vienkārši nosēžas.
 
Foto: Pixabay.com

Kā pārbaudīt akumulatoru?

Akumulatora pārbaudei ir vairāki posmi. Lai to izdarītu droši un kvalitatīvi, tev būs nepieciešami šādi darba instrumenti:
  • multimetrs;
  • gumijas cimdi;
  • aerometrs;
  • mīksta lupatiņa.
Var būt nepieciešama arī stiepļu suka, stikla caurulīte un destilēts ūdens.
 
Atceries – pirms darba ar akumulatoru, OBLIGĀTI atvieno tā spailes – vispirms negatīvo (melno), pēc tam pozitīvo (sarkano)! Pievienojot spailes atpakaļ, vispirms pievieno pozitīvo, pēc tam negatīvo. NEKAD ABAS REIZĒ! Un NEPIESKARIES abām spailēm vienlaikus, tās tīrot! Savukārt, pirms darba ar elektrolītu, uzvelc gumijas cimdus, lai pasargātu sevi no ķīmiskiem apdegumiem.
 

Vizuālā pārbaude

Apskati akumulatoru. Noslauki no tā putekļus ar mīkstu lupatiņu. Ja akumulatora spailes ir aprūsējušas/oksidējušās, notīri tās ar stiepļu suku un iezied ar vara smēri. Ja ir redzami citi vizuāli bojājumi, vēlams mainīt akumulatoru.
 

Elektrolīta un lādiņa pārbaude

Izmantojot akumulatora indikatoru, nosaki, kāds ir akumulatora lādiņš. Zaļā krāsa nozīmē, ka elektrolīta līmenis un lādiņš ir normāls, baltā krāsa – ka nepieciešama uzlāde, bet sarkanā – ka palielinājies elektrolīta skābums un nepieciešams pieliet destilētu ūdeni.
 

Elektrolīta līmeņa pārbaude

Pārliecinies, ka elektrolīta līmenis atrodas starp min un max atzīmēm. Ja šo atzīmju uz akumulatora nav, izmanto stikla caurulīti:
  1. atver akumulatora šūnas vāciņu;
  2. ievieto šūnā stikla caurulīti līdz pašai apakšai;
  3. ar pirkstu aizspied caurulītes augšējo galu (izveido vakuumu, lai elektrolīta šķidrums paliktu caurulītē);
  4. taisni vertikāli izņem caurulīti.
Šķidruma līmenis caurulītē būs tāds pats, kāds tas ir pārbaudītajā akumulatora šūnā. Šo pārbaudi veic visām akumulatora šūnām. Ja elektrolīta līmenis ir pārāk zems, ielej šūnā tik daudz destilēta ūdens, lai līmenis būtu vajadzīgajā augstumā un elektrolīta skābums atkal būtu normāls (akumulatora indikators zaļā vai baltā krāsā).
 

Elektrolīta blīvuma pārbaude

Šī pārbaude attiecas tikai uz tiem akumulatoriem, kas ir derīgi lietošanai. Nepieciešams aerometrs. Pārbaude jāveic  visām akumulatora šūnām. Ievelc aerometrā pilnu paraugu (izspied visu gaisu no ierīces baloniņa un tad, ievietojot galu elektrolītā, atlaid baloniņu, lai tas pilnībā piepūšas) tā, lai pludiņš brīvi peldētu. Vietā, kur šķidruma virsma saskaras ar uz pludiņa redzamās skalas atzīmi, veic lasījumu - ja tas ir zaļajā zonā, lieliski, ja baltajā, pieņemami, bet sarkanajā – nepieciešama elektrolīta uzlabošana.
 

Sprieguma pārbaude

Nepieciešams multimetrs. Iestati to līdzstrāvas mērīšanas režīmā un izvēlies diapazonu līdz 20V. Pievieno multimetra sarkano zondi akumulatora pozitīvajai spailei, bet melno – negatīvajai, un nolasi, displejā redzamos rādījumus:
  • 12,6V un vairāk – akumulators ir pilnībā uzlādēts;
  • 11,6 – 12,6V – strāvas daudzums mazāks nekā 50%;
  • 11,6V un mazāk – akumulators pilnībā izlādējies.
Foto: Pixabay.com
 
Akumulatoram vienmēr vajadzētu būt pilnam vai tuvu tam, tāpēc, ja multimetrs rāda 12,6V vai mazāk, noteikti uzlādē akumulatoru – derēs gan uzlāde no cita strāvas avota, gan neliels izbrauciens (ja auto ir iespējams iedarbināt). Ja nu tomēr akumulators arī pēc uzlādes nedarbojas vai izlādējas pārāk ātri, laiks iegādāties jaunu.
 
Mūsu interneta veikalā 1a.lv pieejami dažādu veidu akumulatori un akumulatoru lādētāji par izdevīgām cenām. Iepērcies pie mums un neuztraucies – pašam pakaļ nebūs jābrauc, piegādāsim tev uz mājām!
Lādētājs Hyundai HY 800, 12 V, 8 A

Lādētājs Hyundai HY 800, 12 V, 8 A

38,32 € / gab.
47,90 / gab.
Akumulators Varta SD H3, 12 V, 100 Ah, 830 A

Akumulators Varta SD H3, 12 V, 100 Ah, 830 A

128,00 / gab.
Tiek pārdots gab.:
1 gab. – 1.0 gab., 1 gab. – 128,00 €
Pieejama noliktavā
Akumulators Bosch S5, 12 V, 77 Ah, 780 A

Akumulators Bosch S5, 12 V, 77 Ah, 780 A

131,90 / gab.
Tiek pārdots gab.:
1 gab. – 1.0 gab., 1 gab. – 131,90 €
Pieejama noliktavā
Atlaides kods