"Draugu loks"
Pievienojieties “Draugu lokam” un ietaupiet! Uzzināt vairāk

Kā fiziskās aktivitātes ietekmē tavu organismu?

1-fiziskās aktivitātes ietekme uz organismu
Foto: unsplash.com

Cik bieži pieķer sevi pie domas, ka vajadzētu pasportot, bet ir slinkums? Vai vajadzētu sākt nodarboties ar sportu, taču tā vietā atradīsi vismaz piecus ieganstus, lai to nedarītu? Pietiek! Ir laiks ķerties vērsim pie ragiem, jo tikai tu esi atbildīgs par savu fizisko un garīgo labsajūtu. Lai iedvesma nenoplaktu, mēs, 1a.lv komanda, esam apkopojuši noderīgu un interesantu informāciju par to, kāda ir fiziskās aktivitātes ietekme uz organismu. Lasi un sāc sportot jau šodien!

10 ieguvumi, regulāri nodarbojoties ar fiziskajām aktivitātēm

Tev nav jākļūst par Olimpisko čempionu un pirmajā sportošanas dienā jānoskrien maratons, vai jāpanāk kāds cits iespaidīgs rezultāts. Pat garāka pastaiga vai 10 minūšu izstaipīšanās sniegs vērā ņemamus ieguvumus. Tomēr daudzi sportošanas entuziasti atzīst, ka reiz arī viņi sāka tikai ar domu, ka vajadzētu būt fiziski aktīvākiem. Un tā pamazām līdz sportošana kļuva par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu.

Lūk, kādu labumu sniedz fiziskās aktivitātes:
  1. uzlabojas vizuālais izskats, ķermenis kļūst muskuļotāks un vingrāks. Ievērojot veselīgu un sabalansētu uzturu, iespējams zaudēt ķermeņa lieko svaru;
  2. samazinās sirds un asinsvadu slimību risks. Ar mērenu intensitāti sportojot pat 150 minūtes nedēļā, var samazināt risku saslimt ar insultu un sirds slimībām;
  3. palīdz samazināt holesterīna līmeni un asinsspiedienu;
  4. samazinās risks saslimt ar 2. tipa diabētu;
  5. samazinās risks saslimt ar dažāda tipa vēzi, piemēram, plaušu, barības vada, krūts u.c.;
  6. uzlabojas miega kvalitāte, cilvēks guļ daudz ciešāk un no rīta jūtas mundrāks;
  7. uzlabojas garastāvoklis, mazinās ķermeņa saspringums un stresa līmenis;
  8. atvieglo artrīta un reimatisma izraisītās sāpes;
  9. samazina gūžas kaula lūzuma risku;
  10. aizkavē kaulu blīvuma zudumu.
2-fiziskās aktivitātes ietekme uz organismu
Foto: unsplash.com

Labvēlīga fiziskās aktivitātes ietekme uz organismu ir nenoliedzama. Ne velti, arī mediķi bieži uz pacienta sūdzībām atbild ar jautājumu “Cik daudz jūs dienā kustaties?” Par sportošanas nepieciešamību ikdienā liecina arī dažādi pasaulē veikti pētījumi.

Fakti nemelo

Pasaules veselības organizācijas apkopotajā informācijā “Physical activity and health in Europe: evidence for action” fakti liecina, ka risks saslimt ar 2. tipa cukura diabētu aktīviem cilvēkiem ir par 30% mazāks nekā tiem, kas ikdienā par fiziskajām aktivitātēm aizmirst. 

Savukārt šīs pašas organizācijas 2016. gadā veiktajā zinātniski pētnieciskajā darbā “Physical activity strategy for the WHO European Region 2016–2025” ir minēts, ka nesenie Eiropas Savienības dalībvalstu gūtie dati liecina, ka 60% cilvēku, kas vecāki par 15 gadiem, nekad vai reti vingro vai nodarbojas ar kādu sporta veidu. Tāpat vairāk nekā puse nekad vai reti nodarbojas ar cita veida fiziskām aktivitātēm, piemēram, riteņbraukšanu vai dejošanu.

Situācija Latvijā

Savukārt pie mums situācija šķiet labāka. Kā secināts Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) 2016. gadā veiktā pētījumā “Latvijas iedzīvotāju sportošanas un fizisko aktivitāšu veikšanas paradumi”, fiziskās aktivitātes veic teju 62% no aptaujātajiem Latvijas iedzīvotājiem, kas ir vecumā no 15 līdz 64 gadiem.

Esi viens no aktīvajiem un sporto atbilstoši savam vecumam un veselības stāvoklim!

Ieteicamais sportošanas ilgums atkarībā no vecuma

Lai fiziskās aktivitātes ietekme uz organismu būtu pozitīva, katram ir jāapzinās savas spējas un jāņem vērā arī rekomendācijas.

Vēlamais aktivitāšu veids un ilgums:
  • bērniem - ikdienas sporta nodarbības bērnudārzā vai skolā, 3 - 4 treniņi nedēļā un garas pastaigas, peldēšana, riteņbraukšana u.c. aktivitātes nedēļas nogalēs;
  • pusaudžiem - ikdienas sporta nodarbības skolā, 3 - 4 treniņi nedēļā, ikdienas pastaigas vai braukšana ar velo un iemīļotas sporta nodarbības brīvdienās;
  • studentiem - pārvietošanās ar velo vai kājām, vingrošana ik dienu, 2 - 3 reizes dažādu nodarbību vai sporta zāles apmeklēšana nedēļā, garas pastaigas, peldēšana vai cita iemīļota aktivitāte nedēļas nogalēs;
  • strādājošiem pieaugušajiem - pārvietošanās ar velo vai kājām, vingrošana ikdienā, 2 - 3 nodarbību vai sporta zāles apmeklēšana nedēļā, garas pastaigas, skriešana vai citas fiziskās aktivitātes brīvdienās (tai skaitā arī dārza un mājas darbi);
  • senioriem - ikdienas pastaigas un mājas darbu apdarīšana, kāpšana pa trepēm lifta vietā, peldēšana, garākas pastaigas vai riteņbraukšana nedēļas nogalēs.
5-fiziskās aktivitātes ietekme uz organismu
Foto: stocksnap.io

Par savai veselībai atbilstošu fizisko intensitāti ieteicams konsultēties ar ģimenes ārstu. Tomēr atceries, ka tavs ķermenis būs pateicīgs arī tad, ja dosies lēnās un īsās pastaigās svaigā gaisā vai savus ikdienas paradumus nomainīsi uz veselīgākām alternatīvām!

Idejas aktīvākam dzīvesveidam ikdienā

Panākumi rodas lēnām ar mērķtiecīgu darbu. Tāpat ir ar treniņu jaudu - jo vairāk kustēsies, jo ātrāk varēsi kāpināt intensitāti. Lai Tava dzīve kļūtu kaut nedaudz kustīgāka, esam sagatavojuši pāris idejas, ko vienkārši vari ieviest arī savā ikdienā!

Dod priekšroku pastaigai vai braukšanai ar velo

Došanos uz darbu ar auto vai sabiedrisko transportu, aizstāj ar pastaigu vai braucienu ar velosipēdu. Vērtīgs ieguvums būs arī mošanās agrāk - tā šķitīs, ka diennaktī ir vairāk nekā 24h, turklāt pēc fiziskas izkustēšanās jau no paša rīta, Tu būsi produktīvāks. Ja tomēr attālums no mājām līdz darba vietai ir pārāk liels, izkāp dažas pieturas ātrāk un atlikušo distanci veic kājām! Tev noderēs ērti apavi un mugursomas ceļošanai, kur viegli ielikt personīgās mantas, kā arī tīru apģērbu un veselīgas pusdienas.
3-fiziskās aktivitātes ietekme uz organismu
Foto: stocksnap.io

Izmanto kāpnes

Aizmirsti par liftu! Iešana pa kāpnēm neaizņems vairāk par 10min., tomēr ar laiku Tavs organisms pieradīs pie šādas slodzes un sasniedzot vajadzīgo stāvu, Tev nebūs aizdusa.
4-fiziskās aktivitātes ietekme uz organismu
Foto: stocksnap.io

Vingrošana darbā

Izmanto mazos atpūtas brīžus, lai kārtīgi izstaipītos, uztaisītu dziļos pietupienus, piepumpētos vai pat uztaisītu plankingu. Izaicini arī kolēģus un rīkojiet draudzīgas derības, apbalvojot mēneša cītīgāko sportotāju!

Sporto kopā ar bērniem

Bērni ir lielisks palīgs, ja vēlies ikdienā vairāk kustēties. Iesaisties viņu aktivitātēs, tādējādi pavadot brīvo laiku kopā! Jūsu mājsaimniecībā noderēs batuti, kā arī dažādas āra spēles, ko varat spēlēt ne tikai ikdienā, bet arī ballītēs, piemēram, badmintons, krikets, bet puišu kompānijā īpaši iecienīti var izrādīties futbola vārti.

Dodies intensīvā pastaigā

Ja ikdienā labprāt ej pastaigāties, nākošajā reizē kāpini tempu! Labs palīgs būs nūjošanas nūjas. Tās palīdz mazināt slodzi uz kājām, jo īpaši ceļu locītavām, vienlaikus saglabājot raitu soli!

Ej uz tālāku veikalu

Ja nepieciešams iegriezties pārtikas veikalā, ej ar lielu līkumu vai apmeklē veikalu, kas atrodas tālāk no Tavas mājvietas. Tas palīdzēs Tev dienā noiet rekomendētos 10 000 soļus, pašam to nemaz nejūtot.

Lai atrastu domubiedrus aktīvākam dzīvesveidam, dalies ar šo rakstu savos sociālajos tīklos! Taču, ja meklē ērtu sporta apģērbu un nepieciešamo inventāru, pasūti tepat, mūsu interneta veikalā!
 
 
Batuts Evelekt Green 274 cm, ar iežogojumu

Batuts Evelekt Green 274 cm, ar iežogojumu

Bezprocentu līzings
Batuts Besk QJTR-010 305 cm, ar iežogojumu

Batuts Besk QJTR-010 305 cm, ar iežogojumu

189,99 / gab.
Noliktavā
TOP prece
Batuts Besk QJTR-014 427 cm

Batuts Besk QJTR-014 427 cm

Noliktavā
BATUTS 244CM AR TĪKLU

BATUTS 244CM AR TĪKLU

Noliktavā
Bezprocentu līzings
Atlaides kods
TOP prece
Home4you Trampoline With Enclousure D426cm Green

Home4you Trampoline With Enclousure D426cm Green

Bezprocentu līzings
TOP prece
Batuts Evelekt Green 274 cm, ar iežogojumu

Batuts Evelekt Green 274 cm, ar iežogojumu

Bezprocentu līzings
BATUTS 244CM AR TĪKLU

BATUTS 244CM AR TĪKLU

Noliktavā
Bezprocentu līzings
Atlaides kods
TOP prece
Home4you Trampoline With Enclousure D426cm Green

Home4you Trampoline With Enclousure D426cm Green

Bezprocentu līzings
TOP prece