"Draugu loks"
Pievienojieties “Draugu lokam” un ietaupiet! Uzzināt vairāk

KALNU VELOSIPĒDI AIZRAUJOŠIEM BRAUCIENIEM: KURU IZVĒLĒTIES?



Foto: Unsplash.com
 
Braukšana ar velosipēdu pa kalnainu vai paugurainu apvidu, līkumainām meža takām un grants ceļiem ir īsta bauda piedzīvojumu meklētājiem. Šādai aktivitātei jāizvēlas arī piemērots braucamais. Kalnu velosipēds ir pierādījis savu stabilitāti un kvalitāti ne tikai uz nestandarta segumiem, bet arī uz asfalta un pilsētas bruģa. Lasi rakstu un uzzini vairāk par kalnu velosipēdiem un kā izvēlēties sev piemērotāko!

Piemērota izmēra izvēle

Foto: 1a.lv
 
Parasti to, kāds velosipēda izmērs ir nepieciešams, nosaka pēc rāmja izmēra. Piemēram, cilvēkam, kura augums ir 1,80m, piemēroti būs velosipēdi, kuru rāmja izmērs ir aptuveni 19 collas. Bet velosipēdu izmēra piemērotība augumam atkarīga no katra ražotāja un arī no tā, kāds ir cilvēka kāju un roku garums. Tāpēc labāk būs, ja veiksi šādus mērījumus:
  • iekšējo kāju augstums (no pēdas līdz cirksnim);
  • augums un roku atvēruma platums.
Zinot iekšējo kāju augstumu un attālumu no zemes līdz velosipēda augšējai horizontālai trubai, ir viegli saprast, vai velosipēds nebūs par augstu. Brīvajai vietai jābūt vismaz 5-7cm, lai varētu ērti ar to mīties un apstāties.
 
Papildus precizitātei var salīdzināt arī pēdējos divus rādītājus, attiecīgi no roku platuma atņemot augumu. Pozitīva rezultāts nozīmē, ka rokas ir garas un velosipēdu vajadzētu lielāku, ja rezultāts ir negatīvs ērtāk būs ar mazāku velosipēdu.

Kalnu velosipēdu veidi

Foto: Unsplash.com
 
Pēc braukšanas stiliem un specifikācijas kalnu velosipēdus (saīsinājumā no angļu valodas zināmi kā MTB) var iedalīt 3 populārākajos veidos:
  • Cross country (XC);
  • Enduro;
  • Trail Bikes.
 

Cross Country

Ja braucējam patīk trenēt izturību, mērojot garākus gabalus pa meža pauguriem vai augšup pa kalnu, Cross country velosipēdi būs īstā izvēle. Tie paredzēti garākām distancēm, tāpēc izskatās nedaudz līdzīgi šosejas velosipēdiem. Cross country efektivitāti un labo vadāmību nodrošina pielāgotā ģeometrija.
  • Vieglāks un zemāks kā citi kalnu velosipēdi.
  • Mazāks attālums starp priekšēju un aizmugurējo ratu.
  • Lielāks rata diametrs, parasti 29 collas, kas ļauj sasniegt lielāku ātrumu un stabilitāti.
  • Garāka ķēde.
  • Stāvāks leņķis starp rāmi un priekšējo dakšu, lai būtu braukšana augšup būtu ērtāka.
 

Enduro

Brauciens augšup pa kalnu ar Enduro tipa velosipēdu būs izaicinošāks un sarežģītāks, bet virzīšanās pa kalnu būs ātrāka, stabilāka un baudāmāka. Protams, šķiet daudz vieglāk braukt pa kalnu lejup nekā uz augšu, bet tas ir daudz ekstrēmāk, tāpēc velosipēdam ir jābūt stabilam, labi manevrējamam un tehniski piemērotam dažādiem šķēršļiem un lēcieniem.
  • Pretēji Cross country, Enduro velosipēdam ir lielāks attālums starp priekšējo un aizmugurējo ratu.
  • Rata diametra izmērs ir 27,5 vai 29 collas, dažreiz tiek izmantoti abi varianti – priekšā 29 collas un aizmugurē 27,5 collas.
  • Augstāks kā Cross country velosipēds, kas nodrošina lielāku agresivitāti braucina laikā.
 

Trail bikes

Zelta vidusceļš starp abiem minētajiem velosipēdu veidiem ir Trail bikes. Tie nodrošna lielisku komfortu un stabilitāti gan augšup, gan lejup pa paugurainu apvidu. Domājot par kalnu velosipēdiem, cilvēki visbiežāk iztēlojas un apraksta tieši Trail bike tipa velosipēdu, jo tas ir universālāks un arī biežāk pieejams.
  • Leņķis starp rāmi un priekšējo dakšu nedaudz lēzenāks kā Cross country, bet stāvāks kā Enduro velosipēdiem.
  • Rata diametra izmērs arī var būt 27,5 vai 29 collas, atkarībā no ražotāja.
  • Bieži vien tiek izmantotas 2,8 – 3 collu platas riepas, kas nodrošina labāku saķeri ar segumu.
  • Vieglāk veikt tehniski sarežģītus braucienus.
Ja nav pārliecības par konkrētu braukšanas stilu vai vēlies universālu velosipēdu, ar kuru patīkami būs braukt gan pa pilsētas ielām, gan meža takām vai speciāli veidotām velosipēdu trasēm, tad Trail bike būs piemērotākais no velosipēdu veidiem.

Velosipēda detaļas

Foto: 1a.lv
 
Rāmja materiālam jābūt kvalitatīvam, vislabāk, ja tas ir ogleklis vai alumīnijs. Vieglākas un stiprākas būs oglekļa šķiedras, bet šis materiāls maksā dārgāk kā alumīnijs. Alumīnijs ir smagāks, bet toties izturīgāks. Maciņam draudzīgāks variants būs velosipēds ar tērauda rāmi, bet jārēķinās ar tā smagumu.
 
Velosipēdu uz priekšu dzen mehānisms, kas satur dažādas komponentes, tajā skaitā zobratu, pedāļus un ķēdi. Lai mehānisms darbotos bez problēmām un kalpotu ilgi, jāizvēlas kvalitatīvākās detaļas, ja kaut kas notiks vienai no tām, var tikt sabojātas arī pārējās, līdz ar to būs jāiegulda papildus līdzekļu detaļu nomaiņā.
 
Par mūsu drošību, traucoties pa ceļu, galvenokārt atbild velosipēda bremzes. Labākās un izturīgākās būs hidrauliskās disku bremzes, kas ir vieglākas un strādā spēcīgāk bremzēšanas procesā. Tas ir īpaši svarīgi agresīvas un ātras braukšanas laikā. Bremzes ir regulāri jāpārbauda un vajadzības gadījumā jānomaina, lai neapdraudētu sevi vai apkārtējos.
 
Amortizatori ir ļoti svarīgi, ja plānots braukt pa nelīdzeniem ceļiem. Tie absorbē triecienu, kas ļauj labāk kontrolēt vadāmību un stabilitāti. Uz amortizatoru rēķina taupīt nedrīkst, jo tiem ir jābūt kvalitatīviem, lai pildītu savas funkcijas. Lētākiem velosipēdiem var nebūt amartizatori ne priekšā, ne aizmugurē, ja plānots pārvietoties pa pilsētu vai daudz man līdzenu segumu, var bez tiem arī iztikt.

Kalnu velosipēds ir lielisks ieguldījums gan pilsētniekiem, gan tiem, kas dzīvo piepilsētās vai lauku reģionos. Tas nodrošinās stabilitāti uz ceļa, nemanāmi ievelkot piedzīvojumos pa aizraujošām takām. Ieskaties 1a.lv interneta veikala sadaļā “kalnu velosipēdi” un izvēlies sev piemērotāko jau tagad, jo šādam universālam pārvietošanās līdzeklim ir jābūt katrās mājās.