Pievienojies SMART NET un ietaupi! Pievienoties

Riepu protektora dziļums un tā ietekme uz braukšanu

Foto: Unsplash.com
 
Automašīnas riepas, kā vienīgais auto saskares punkts ar ceļa virsmu, ļoti ietekmē kā braukšanas komfortu, tā vadāmību un pat drošību. Lai automašīnas potenciāls tiktu izmantots pilnībā, tai ir jāuzliek riepas, kas paredzētas noteiktai sezonai un laikapstākļiem. Pareizu riepu izvēle ir pirmais solis, kam tālāk, protams, seko riepu kvalitāte un stāvoklis.
 
Var atļauties teikt, ka riepas protektors ir tās svarīgākā daļa, nodrošinot saķeri ar ceļa virsmu un novadot kā ūdeni, tā dubļus un sniegu, samazinot iespēju zaudēt kontroli. Tālāk rakstā lasiet, kas tad īsti ir riepu protektors, kā tas ietekmē braukšanu un kādam jābūt tā dziļumam, lai brauciens būtu drošs.

Riepas protektors un tā dziļums

Riepu protektors ir nozīmīgs elements, kas nodrošina braukšanas drošību un optimālu automašīnas veiktspēju. Visiem protektora izvirzījumiem, formām, rakstiem un rievām ir viens kopīgs mērķis – tie palīdz riepai turēties uz ceļa, uzņemt ātrumu, bremzēt un noturēties līkumos, un pat palīdz palielināt degvielas ekonomiju. Nodilstot protektora gumijai, samazinās kopējā riepas efektivitāte, tāpēc būtiski ir ik pa laikam pārbaudīt tās stāvokli un protektora dziļumu.
 
Kas tad īsti ir riepu protektora dziļums? To nosaka, veicot vertikālu mērījumu, skatoties no riepas gumijas augšdaļas līdz tās dziļāko rievu apakšai. Braukšanas laikā riepu gumija, tajā skaitā protektors, kas nodrošina saķeri, nolietojas. Laikam ejot, riepas kļūst mazāk efektīvas, samazinot automašīnas saķeri ar ceļa segumu. Ja protektors ir nolietojies pārāk tālu, tā var kļūt par nopietnu problēmu šofera un apkārtējo drošībai.
 
Foto: Pixabay.com
 

Minimālais protektora dziļums

Jaunu riepu vidējais protektora dziļums ir aptuveni 8-10 mm. Vasaras riepām protektora dziļums var būt seklāks, bet ziemas – dziļāks. Tas skaidrojams ar to, ka vasaras riepas pārsvarā paredzēts izmantot ne tik skarbos apstākļos.
 
Minimālais protektora dziļums vasaras riepām ir 1,6 mm, savukārt ziemas riepām tie ir 4 mm. Lai gan likumdošana pieļauj šādu minimālo protektora dziļumu, riepas ieteicams mainīt jau labu laiku pirms tam, piemēram, neizmantot vasaras riepas, kuru protektora dziļums ir 3 mm.

Faktori, kas paātrina riepu protektora dziļuma samazināšanos

Riepas dilšana ir normāla parādība, kas rodas berzes rezultātā, gumijai uzkarstot. Riepas tiek ražotas izmantojot pēc iespējas modernākas tehnoloģijas un sakausējumus, lai tās kalpotu gadiem, taču pastāv vairāki faktori, kas gumijai liek nodilt daudz ātrāk.
  • Braukšanas maniere – ātras un agresīvas braukšanas piekritējiem būs jārēķinās, ka protektors nodils daudz ātrāk. Tas skaidrojams ar to pašu berzi un gumijas uzkaršanu, kas notiek daudz ātrāk nekā pie normālas braukšanas;
  • Automašīnas un kravas masa – riepu ražotāji saviem modeļiem nosaka konkrētu kravnesību, kas tiešā veidā ietekmē arī to nodilšanas ātrumu. Iegādājoties riepas, svarīgi ir pārbaudīt to kravnesības indeksu vai arī sekot līdzi, cik smaga krava tiek pārvadāta Tavā automašīnā. Pārāk liels svars palielinās spiedienu uz riepām, kas noved pie to priekšlaicīgas nodilšanas;
  • Spiediens riepās – līdzīgi, kā ar pārlieku lielu svaru, arī nepietiekams vai pārlieku lieks spiediens rezultēsies nevienmērīgā protektora nodilšanā. Ja spiediens būs par mazu, tad protektora malas nodils ātrāk, savukārt, ja spiediens būs par lielu, tad ātrāk nodils centrālā daļa;
  • Nepareizi nobalansētas riepas – arī riepu balansēšanai ir liela loma dilšanas procesā. Ja parādās riepu savirze, tad protektors nodils nevienmērīgi, riepai zaudējot savu veiktspēju priekšlaicīgi.
Foto: Pixabay.com

Kā protektora dziļums ietekmē braukšanu?

Protektora galvenais uzdevums ir radīt saķeri ar ceļa virsmu, izvadot ūdeni vai sniegu pa īpašām gropēm. Braukt ar nodilušām riepām ir ļoti bīstami. Protektora dziļumam samazinoties līdz minimumam, mazākais eļļas vai pat ūdens daudzums uz ceļa var izraisīt to, ka automašīna kļūst nekontrolējama.
 
Par laimi visām automašīnu riepām ir protektora nodiluma indikatori – mazi gumijas izvirzījumi, kas ir iestrādāti protektora rievās. Tie norāda, kad protektors ir nodilis tik tālu, ka nepieciešama riepu nomaiņa.

Protektora dziļuma un nodiluma noteikšana

Ir pāris vienkārši veidi, kā iespējams noteikt protektora dziļumu. 
  • Pirmkārt kā jau iepriekš minēts, riepām ir speciāli nodiluma indikatori, kas ļauj saprast, kad nepieciešama jauna komplekta iegāde; 
  • Otrkārt – dziļumu iespējams izmērīt ar speciālu protektora dziļuma mērītāju vai arī vienkārši talkā ņemot bīdmēru vai lineālu.
Paralēli protektora dziļuma mērīšanai, ieteicams ir arī veikt riepu vizuālu apskati, meklējot jebkāda veida bojājumus vai novirzes no normas. Jāpārliecinās, ka pašai riepai nav izveidojušies plīsumi, vai protektorā nav iedūrušies svešķermeņi, kā arī jāpievērš uzmanība tam, cik vienmērīgi protektors ir nodilis. 
 
Riepu stāvoklim ir pārāk liela nozīme, lai nemitīgi atliktu to stāvokļa pārbaudi. Riepas būtu ieteicams vizuāli apskatīt vismaz reizi mēnesī, kas palīdzēs saprast vai nav pienācis laiks to nomaiņai. Lai arī likumā ir noteikts konkrēts protektora minimālas dziļums, ir jāizvērtē arī kopējais riepu stāvoklis un tas, vai braukšana ar šādām riepām nerada apdraudējumu. Ja saproti, ka esošās riepas kļuvušas par „plikām”, tad ienāc 1a un atrodi jaunu riepu komplektu, tuvojoties ziemas sezonai!
Vissezonas riepa Goodyear Vector 4Seasons Gen2 205/55/R16, 94-H-210 km/h, XL, B, C, 72 dB

Vissezonas riepa Goodyear Vector 4Seasons Gen2 205/55/R16, 94-H-210 km/h, XL, B, C, 72 dB

116,90 / gab.
Min. pasūtījuma daudzums – 2 gab.
Atlaides kods
Ziemas riepa Barum Polaris 5 205/55/R16, 91-T-190 km/h, C, C, 72 dB

Ziemas riepa Barum Polaris 5 205/55/R16, 91-T-190 km/h, C, C, 72 dB

79,90 / gab.
Min. pasūtījuma daudzums – 2 gab.
Ziemas riepa Barum Polaris 5 195/65/R15, 91-T-190 km/h, C, C, 72 dB

Ziemas riepa Barum Polaris 5 195/65/R15, 91-T-190 km/h, C, C, 72 dB

66,90 / gab.
Min. pasūtījuma daudzums – 2 gab.