«Круг друзей»
Присоединяйтесь к «Kругу друзей» и экономьте! Узнайте больше

Riepu balansēšana - cik svarīga tā ir?

Foto: Pexels.com
 
Reizi pusgadā jebkuram Latvijas iedzīvotājam ir jādomā par riepu maiņu. No 1. decembra līdz 1. martam obligātas ir ziemas riepas, kamēr pārējā laikā var iztikt arī ar vasaras. Servisā mainot riepas, tās tiek balansētas pirms uzlikšanas, bet kas īsti ir riepu balansēšana un cik nozīmīga tā ir mūsu ikdienas auto pārvietošanās dzīvē? 

Kas ir riepu balansēšana un kad to dara? 

Riepu balansēšana ir darbība, kuru veic riepu nomaiņas laikā. Riepu balansēšanas laikā riepas tiek novietotas uz speciālas balansēšanas iekārtas. Šī iekārta auto riteņus griež noteiktā ātrumā un datorā iespējams redzēt, vai riteņi rotē vienmērīgi.
 
Ja procesa laikā tiek pamanīts, ka kāds no riteņiem nerotē vienmērīgi, tad riepu servisa darbinieks var veikt darbības kā, piemēram, diska iekšpusē ievietojot īpašus atsvarus disbalansa novēršanai.
 

Process, kā norit riepu nomaiņa ir sekojošs: 

  1. Auto paceļ uz īpaša pacēlāja, lai varētu piekļūt riteņiem. Atskrūvē disku uzgriežņus un noņem riepas.
  2. Veic abortēšanu – izlaiž no riepām gaisu un ar montāžas palīdzību noņem no diska riteņa malu.
  3. Ar montāžas iekārtas palīdzību noņem disku.
  4. Lai montāžas laikā netiktu sabojātas riepas, ar speciālu pastu apziež riepu malas.
  5. Uz montāžas iekārtas katru riepu montē uz sava diska, rūpējoties par kļūdu nepieļaušanu kā riepu nepareizu piegulšanu vai gaisa noplūdi. Piepilda riepas ar gaisu un to veic līdz tādam spiedienam, kādu noteicis ražotājs.
  6. Riepas tiek noliktas uz balansēšanas iekārtas. Veic riepu balansēšanu, lai noteiktu, vai riteņi rotē vienmērīgi.
  7. Ja nav rotāciju kļūdas, tad pēdējā darbība ir riepu uzstādīšana automašīnai. 
Foto:  Pexels.com 

Kad jāveic riepu balansēšana?

Šo darbību pārsvarā veic riepu nomaiņas laikā 2 reizes gadā, kad notiek riepu nomaiņa no vasaras uz ziemas un otrādi. To īsteno riepu servisā, kad arī tiek veikta visu četru riepu balansēšana. Nav svarīgi, vai riepas ir jaunas vai lietotas, balansēšana vienmēr ir jāveic. Tā ir svarīga darbība no jūsu drošības viedokļa uz ceļa. 
 
Tanī pat laikā arī ikdienā rodas situācijas, kad noderīgi ir vērsties servisā un domāt par riepu balansēšanas pārbaudi, lai novērstu visbiežāk redzamās problēmas ar riepu balansu: 
  • Ja automašīna pārvietojas ar lielāku ātrumu par 70 km/h un jūt vibrācijas, tad nepieciešams veikt riepu balansēšanu. Pārsvarā vibrācijas var just, traucoties ar ātrumu virs 100 km/h;
  • Riepu balansēšana nepieciešama atsevišķos gadījumos, ja, piemēram, tiek iebraukts dziļākā bedrē - rezultātā ir iespējams diezgan nopietni sabojāt auto riepu.

Kas notiek, ja riepas netiek balansētas? 

Mūsu ieteikums ir riepām labāk veiciet balansēšanu jeb riepu maiņu uzticiet meistariem riepu servisos. Tomēr, ja protat visu paši un riepu balansēšanu neuzskatiet par ko vērtīgu sava auto apkopē, tad jāņem vērā, kas var notikt uz ceļa, ja šo darbību esat izvēlējies neveikt. 
  • Svarīgākais pasliktināsies jūsu drošība uz ceļa. Nenobalansētas riepas ir grūtāk vadāmas, tādējādi, kad nepieciešams bremzēt saspringtās situācijas vai veikt kādu neplānotu manevru, tad tas var beigties ar avārijas situāciju. 
  • Būs ātrāks riepu nodilums radītā vibrācija veicinās ātrāku auto riepu nodilšanu, gan arī to nevienmērīgāku nodilšanu respektīvi, kāds no riteņiem būs ātrāk nodilis, cits vēlāk. Arī piekares detaļas nodils ātrāk. 
  • Vibrācija, kura sniegs nepatīkamas sajūtas autovadītājam. Šādas vibrācijas būs pie braukšanas ap 100 km/h vai pat ātrāk. Ja tas notiek pie zemāka braukšanas ātruma, tad ziniet ar jūsu riepām ir problēmas. 
  • Nevienmērīgs riepu nodilums var radīt problēmas uz ceļa gan bremzēšanas laikā, gan vienkārši esot uz ceļa un braucot līkumā, jo kāds no riteņiem to veiks ar lielākām grūtībām kā citi. 
Foto: Mike. Pexels.com 
 
Bez riepu balansēšanas jāievēro arī citi svarīgi likumi par savu auto un riepām. Braucot, vienmēr pastāv risks, ka kāda no riepām var pārsprāgt. Lai tas nenotiktu, bez uzmanīgas braukšanas, gan riepas, gan diski ir regulāri jāpārbauda. 
 
Riepu nodilšanu samazināt ļaus sekošana līdz riepu spiedienam, kā arī svarīgi netaupīt, iegādājoties jaunas ziemas vai vasaras riepas. Labāk iegādāties nedaudz dārgākas, bet tādas, kuras kalpos ilgāk par vienu sezonu. 
 
Savukārt no auto vadāmības viedokļa svarīgi ievērot, ka ne visu laiku ir jābūt ieslēgtām gaismām vai radio, kā arī apstāšanās brīžos labāk auto nedarbināt. Tas ļaus nenoslāpēt akumulatoru un dos iespēju veikt arī pašus garākos pārbraucienus ar tikko uzliktām svaigām riepām, kurām veiksmīgi veiktu riepu balansēšanu. 
 
Ja meklējat jaunas riepas, ieskaties mūsu plašajā riepu sortimentā. Šeit atradīsiet gan vasaras, gan ziemas riepas visplašākajā klāstā un dažādākajos izmēros. Pasūti, saņem, dodies uz servisu veikt nomaiņu, ieskaitot riepu balansēšanu!
Зимняя шина Sailun Ice Blazer WST3, 215/60 Р16 99 T XL, шипованная

Зимняя шина Sailun Ice Blazer WST3, 215/60 Р16 99 T XL, шипованная

78,32 / шт.
Зимняя шина King Meiler Wintertact NF3, 205 x Р16, обновленный

Зимняя шина King Meiler Wintertact NF3, 205 x Р16, обновленный

На складе
Зимняя шина Hifly Win-Turi 212, 215/50 Р17 95 H XL E E 71

Зимняя шина Hifly Win-Turi 212, 215/50 Р17 95 H XL E E 71

43,00 / шт.
Быстрая доставка
Распродажа
На складе
Универсальная шина Hifly All Turi 221, 175 x Р14, 71 дБ

Универсальная шина Hifly All Turi 221, 175 x Р14, 71 дБ

54,73 / шт.
Скидочный код
Универсальная шина King Meiler AS-1, 195 x Р15, обновленный

Универсальная шина King Meiler AS-1, 195 x Р15, обновленный

На складе