Pievienojies SMART NET un ietaupi! Pievienoties

Kas ir laimes hormons? 7 veidi, kā kļūt laimīgākam

Foto: Daniel Xavier/Pexels.com
 
Tuvojoties rudens tumšajam laikam, ir īpaši svarīgi parūpēties par to, lai organismā būtu pietiekami daudz laimes hormonu, lai rudens īgnums un pat depresija ietu Tev apkārt ar līkumu. Bet kas īsti ir laimes hormons? Turpini lasīt rakstu un uzzini atbildi uz šo jautājumu, kā arī 7 veidus, kā veicināt hormona ražošanu jeb – kā kļūt laimīgākam!

Kas ir laimes hormons?

Hormoni ir ķīmiskas vielas, ko ražo dažādi ķermeņa dziedzeri. Šīs vielas kā ziņneši ceļo pa asinsriti un spēlē lielu lomu dažādu ķermeņa procesu norisēs. Viena no tām – garastāvokļa kontrole. Vai zināji, ka neeksistē tāds viens “laimes hormons”?
 
Tā vietā līdz šim ir atklāti 4 hormoni, kas veicina cilvēka labsajūtu, tostarp palīdzot radīt laimes un baudas sajūtu, un tie ir:
  • Dopamīns – labsajūtas hormons, kas saistīts ar atalgojuma sistēmu smadzenēs, kā arī viens no hormoniem, kas piedalās atkarības rašanās procesā. Dopamīnu saista arī ar mācīšanās, atmiņas un motorās (kustību) sistēmas darbību;
  • Serotonīns – laimes hormons, kas ietekmē miega, apetītes, gremošanas, mācību un atmiņas procesus, melatonīna (miega hormona) priekštecis;
  • Oksitocīns – mīlestības hormons, kam ir milzīga loma dzemdību, zīdīšanas un bērna-vecāka saiknes veidošanas procesos. Tas var arī palīdzēt veidot uzticēšanos, empātiju, stiprināt attiecības. Oksitocīna līmenis tipiski palielinās patīkama fiziska kontakta rezultātā;
  • Endorfīni – ķermeņa dabiskais pretsāpju līdzeklis, kas izdalās kā atbildes reakcija uz stresu un diskomfortu. Hormona izdalīšanos pastiprina ar atalgojuma sajūtu saistītas aktivitātes, piemēram, ēšana, sporta treniņi vai sekss.
Ar 7 idejām, kā palielināt laimes hormonu daudzumu ķermenī, iepazīsties raksta turpinājumā!

1. Pavadi laiku ārpus telpām

2008. gadā veikta pētījuma ietvaros tika atklāts, ka endorfīnu un serotonīna līmeni ir iespējams palielināt, katru dienu pavadot ārā, saulē vismaz 10–15 minūtes. Plus, Tu papildināsi arī organisma D vitamīna krājumus, kas ir svarīgs imunitātei un veseliem kauliem.
 
Foto: Quang Anh Ha Nguyen/Pexels.com

2. Izkusties, sporto

Mērenām fiziskajām aktivitātēm (sportam, dejām, aktīvai iešanai) ir pozitīva ietekme ne tikai uz fizisko, bet arī emocionālo labsajūtu. Regulāri sportojot, ir iespējams palielināt endorfīnu, dopamīna un serotonīna daudzumu organismā.

3. Klausies vai komponē mūziku

Mūzika var stimulēt vairāk nekā tikai viena laimes hormona izdalīšanos. Piemēram, klausoties instrumentālo mūziku (it sevišķi to, kas liek skudriņām skriet pār ādu), ir iespējams pastiprināt dopamīna izdalīšanos smadzenēs.
 
Savukārt, klausoties jebkuru mūziku, kas Tev patīk, var uzlaboties Tavs garastāvoklis, tādējādi papildus stimulējot serotonīna rašanos.
 
Tā pat endorfīnu izdalīšanos stimulēt var arī mūzikas komponēšana un radošā izpausme tās pavadībā – dziedāšana, dejošana, bungošana.

4. Smejies kopā ar kādu

Kurš gan nav dzirdējis teicienu “Smiekli ir labākās zāles”! Tiesa, lai arī smiekli nespēs izārstēt nopietnas saslimšanas, tie ļoti efektīvi iedarbosies kā zāles pret trauksmi un stresu, kā arī uzlabos garastāvokli, palielinot dopamīna un endorfīnu līmeni asinīs.
 
Turklāt 2017. gadā veikts neliels pētījums, kurš apstiprina, ka visvairāk endorfīnu izdalīšanos ietekmē tieši sociālā smiešanās – smiešanās draugu vai tuvu cilvēku kompānijā. Bonuss? Rodot kopīgu valodu un stiprinot saikni ar tuviem cilvēkiem, pastiprināti izdalīsies arī laimes hormons oksitocīns. Trīs zaķi ar vienu šāvienu!
 
Foto: Fox/Pexels.com

5. Gatavo un izbaudi maltīti kopā ar tuvu cilvēku

Teorētiski, izmantojot šo ieteikumu, ir iespējams stimulēt visu laimes hormonu sintēzi organismā:
  • Labsajūta no kaut kā garda apēšanas stimulē dopamīna, serotonīna un endorfīnu rašanos.
  • Dalot maltīti ar mīļu cilvēku un stiprinot savstarpējās attiecības, gatavojot ēdienu, pastiprināti izdalīsies laimes hormons oksitocīns.
Ideāls variants – Tu, Tev mīļš cilvēks, pagalms, svaigs gaiss, saule, grils, feina mūzika un kopīga grila maltītes gatavošana, dejojot mūzikas ritmā. Jau lasot vien gribas smaidīt, vai ne?

6. Meditē

Meditācijai ir daudzpusīgs pozitīvais efekts uz cilvēka veselību, sākot ar stresa samazināšanu, beidzot ar miega un vispārējās ķermeņa veselības uzlabošanu. 2002. gadā veikts neliels pētījums atklāja, ka meditācijas laikā pastiprināti izdalās laimes hormons dopamīns, savukārt 2011. gadā veikts pētījums apstiprināja, ka tiek veicināta arī endorfīnu rašanās.
 
Kā meditēt? Meditācija nav tikai sēdēšana nekustīgam lotosa pozā, nebūt ne! Kā meditācija var kalpot arī dejošana, kad Tu atlaid prāta kontroli un vienkārši ļauj ķermenim pašam kustēties, ļaujies ķermeņa impulsiem. Tāpat meditēt var arī ravējot dobi dārzā, ejot pastaigā, adot, baudot saulrietu pie jūras… Variantu ir daudz.

7. Izgulies

Nepietiekams miega daudzums un nekvalitatīvs miegs var vairākos veidos negatīvi ietekmēt Tavu veselību. Viens no tiem – hormonu, konkrētāk, dopamīna disbalanss ķermenī.
 
Tas var radīt negatīvu ietekmi ne tikai uz Tavu garastāvokli, bet arī uz ķermeņa fizisko veselību. Velti kvalitatīvam miegam 7–9 stundas naktī, lai palīdzētu sabalansēt hormonu līdzsvaru, kā vienu no rezultātiem iegūstot labāku pašsajūtu un noskaņojumu.
 

Kā uzlabot miega kvalitāti? Pirmkārt, parūpējies par savu guļvietu:

  • Matracim jābūt ērtam un atbilstošam Tava ķermeņa parametriem. Ciemojoties, protams, derēs arī piepūšamais matracis (jebkas ir patīkamāks par gulēšanu uz plikas grīdas), bet savā guļamistabā parūpējies par kvalitatīvu, ērtu matraci.
  • Telpai jābūt iespējami tumšai, klusai un pavēsai, bet ne tā, lai Tev zem segas būtu auksti.
Foto: Andrea Piacquadio/Pexels.com
 
Otrkārt, ja nepieciešams, izmanto papildu palīgus miega uzlabošanā – palīdzēt aizmigt var:
  • mierīga, meditatīva mūzika, ASMR;
  • mīļotā cilvēka apskāviens;
  • kofeīna daudzuma samazināšana uzturā;
  • ekrānu (telefona, datora, planšetes, TV) nolikšana vismaz stundu pirms miega;
  • saulrieta krāsas gaisma telpā (piemēram, sāls lampa, tonētās spuldzes u.tml.), kas organismam liek domāt, ka ir saulriets, jātaisās gulēt, un tiek izdalīts melatonīns – miega hormons.
Labs miegs, kvalitatīva pārtika, patīkama kompānija, prāta harmonija, svaigs gaiss un pietiekams fizisko aktivitāšu daudzums ir pamats labai veselībai – kā fiziskajai, tā emocionālajai.
 
Parūpējies par savu labsajūtu, un, ja tam nepieciešams kāds palīglīdzeklis, ieskaties 1a.lv interneta veikalā – iespējams, vajadzīgo atradīsi tieši šeit!
Vingrošanas lente Spokey Flex Set, 500 mm x 0.8 mm x 50 mm, 3 gab.

Vingrošanas lente Spokey Flex Set, 500 mm x 0.8 mm x 50 mm, 3 gab.

Atlaides kods
Grils Flammifera KY1813, pelēka, 108 cm

Grils Flammifera KY1813, pelēka, 108 cm

Pieejama noliktavā
Galda tenisa rakete Donic Appelgren 300 Ping Pong Set

Galda tenisa rakete Donic Appelgren 300 Ping Pong Set

42,90 / gab.
Atlaides kods
Galda spēle Mattel Pictionary Air GXR13, LT

Galda spēle Mattel Pictionary Air GXR13, LT

Pieejama noliktavā
0 € uz pakomātu
Bezvadu skaļrunis JBL JBLCHARGE5PINK, rozā, 40 W

Bezvadu skaļrunis JBL JBLCHARGE5PINK, rozā, 40 W

199,99 / gab.
Pieejama noliktavā
12 mēn. bezprocentu līzings
Atlaides kods
0 € uz pakomātu